Kan du akseptere at jøder og andre lider? Da har du en død tro

Når det gjelder kristendom, så må du skille mellom to ting, religion og en levende tro. Det siste eksemplet er kristendom. Religion er en sammensetning av ritualer, bygninger, ord og makt som ikke fører til forandring i menneskers liv. En levende tro er et tillitsforhold mellom den troende og Jesus, som fører til en forandring i menneskers liv. Religion fører ikke til frelse, men en levende tro fører til frelse, tilgivelse og et evig liv.

I forbindelse med den pågående Gaza konflikten ser vi daglig til dels sterke eksempler på religion. Dette viser seg enten i form av den Norske kirkes landsomfattende bønn for Gaza Lørdag 03.01.2009, eller i form av enkelt mennesker som bekjenner seg selv som «kristne» og som deltar på demonstrasjoner mot Israels desperate forsøk på selv forsvar i Gaza. Disse «kristne» og kirken protesterer ikke og ber ikke når jøder lider.  Denne type religion har ingenting å gjøre med kristendom, og er så langt ifra frelse som det går ann å komme.

En levende frelsende tro viser seg i at man ber når mennesker lider, uavhengig av etnisk bakgrunn, religion, kjønn, legning. En levende frelsende tro viser seg i at man demonstrerer og protesterer når mennesker lider, uavhengig av etnisk bakgrunn, religion, kjønn, legning. 

Bakgrunnen for dette skillet mellom religion og en levende tro finner vi i 1.Johannes brev. Det mennesket som er frelst, med en levende tro, vil vise denne frelsen i kjærlighet til alle mennesker, uavhengig av religion, etnisk bakgrunn, kjønn og legning. En slik kjærlighet motiverer deg til å be når folk lider, uavhengig av religion, etnisk bakgrunn, kjønn og legning. En slik kjærlighet motiverer deg til å demonstrere og protestere når folk lider, uavhengig av religion, etnisk bakgrunn, kjønn og legning. En slik levende, elskende tro er en frelsende tro som vitner om et forvandlet liv.

Om du er kristen, frelst, med en levende tro. Så er det umulig for deg å akseptere at jøder lider, arabere eller andre lider. Da må du protestere, da må du demonstrere, da må du be.

Når da Den Norske Kirke ikke ber når andre folkegrupper enn arabere lider, når «kristne» mennesker bare demonstrerer når arabere lider, så er dette gode eksempler på en død ikke frelsende tro som er langt fra kristendom.

Oppdager du nå at du egentlig sitter fast i religion? Er du en av de som har sittet stille og akseptert at jøder og andre folkegrupper lider, men reagert når arabere lider? Sitter du fast i en død religion og trodde egentlig du var frelst, men du skjønner nå at du ikke er det?

Da er det fremdeles håp for deg, du kan fremdeles bli frelst å få et forvandlet  liv som vil gjøre deg istand til å reagere når alle mennesker lider. Klikk deg inn på «hvordan bli frelst» mens du enda har tid, der finner du alt du trenger å vite.

32 tanker om “Kan du akseptere at jøder og andre lider? Da har du en død tro

  1. Det virker for meg som om du og mange andre kristene har et særlig behov for å ta jødene og staten Israel i forsvar, nærmest uansett hva de gjør eller hvem som har makten i Israel. Dette er både du og andre i deres fulle rett til å gjøre. Mange støtter Palestinerne, men det er sikkert bra for debatten at noen støtter Israel. Det jeg ikke helt skjønner, er hva denne massive og uforbeholdne støtten til Israel fra mange kristne er tuftet på? Jødene forådte jo Jesus, og de nekter den dag i dag å ta i mot ham. Mange jøder tar til å med sterk avstand fra kristen tro, og fordømmer kristen misjon til jøder. Hvorfor skal da vi kristene være forpliktet til å støtte alt de foretar seg? For meg er misjonsbefalingen viktig, men fremtredende jøder som Emil Fackenheim og andre kaller den en teologisk feiltakelse, og mener kristene må se bort fra den. Jeg kan ikke bare glemme hva Jesus har bedt meg om å gjøre.

  2. Hei Fredrik, hyggelig å høre fra deg.

    For meg personlig, så forsvarer jeg ikke alt hva Israel gjør. Israel er en sekulær stat med like mange syndere i som i Norge, og derfor et likte stort potensiale til å gjøre onde ting som palestinere og Nordmenn.

    Hvorfor vi tar Israel i forsvar er noe som den enkelte kristne selv må svare på, fordi dette er et komplisert bilde med mange faktorer, mange skjulte eller åpne agendaer og en del teologiske misforståelser.

    Derfor kan jeg bare uttale meg på egne vegner når det gjelder begrunnelsen for hvorfor jeg tar Israel i forsvar. Jeg er en person som mener at bibelen sier vi kristne skal elske andre mennesker. Denne kjærligheten, gjør det umulig for oss å sitte stille å se på når urett blir begått uavhengig av hvem dette blir begått mot.

    Når jeg leser nyheter fra andre kilder enn de offisielle nyhets kilder og palestina kilder, og ser på hvordan det fremstilles i media nå, så ser jeg store skjevheter. Da ser jeg i disse skjevhetene urett, og det er en urett som jeg føler jeg må protestere mot.

    En annen begrunnelse er at jeg vet av egen erfaring at jøde hat er veldig levende i Norge i dag. Så jeg vet at mange av de som formidler nyheter, eller er kilder for de, har en skjult agenda som er antisemittisk.

    For meg, så blir dette bl.a bevist når jeg ser hvor lite omtale jødenes lidelser i dette får. For når alt kommer til alt, 8 år med rakettter, flere år enn det med traktor terror, kidnappinger og bomber, så skjønner man at jødene har også lidt i dette. Og da skjønner man bakgrunnen for hvorfor de føler de må reagere. Når denne siden av saken ikke kommer frem, så ser jeg på det som en urett som jeg må protestere mot, fordi 1.Johannes brev sier at vi skal elske alle. Og elsker vi alle, så kan vi ikke sitte stille og godta denne type urett.

    Som jeg skrev ovenfor, sett ut ifra 1.Johannes brev, så er vi kristne forpliktet til å protestere, be og demonstrere UANSETT hvem som lider. Så lenge det finnes undertrykkelse, hat, lidelser i verdenen, så er vi kristne forpliktet til å gjøre noe.

    Og når jeg da ser alle de som protesterer for palestina, men som ikke gjør noen ting når jøder lider, så ser jeg ikke hvordan det samsvarer med bibelens etikk. Når jeg ser leger som graderer mennesker og bare drar til den ene siden, så ser jeg ikke hvordan det samsvarer med kristen etikk.

    Judas forrådte Jesus, ikke jødene. Ja Judas var Jøde, men Jesus ar også Jøde, akkurat det er meget viktig å huske.

    Mye av grunnen til at Israel er så stengt for evangelisering, ligger i kirkens oppførsel mot jødene. Som eksempelvis, når kirken tier still når jøder lider, men ber når arabere lider, så skjønner jeg veldig godt at jøder får en avsmak av oss kristne. Da skjønner jeg veldig godt at de ikke vil bli kristne om det å bli kristen er å godta at jøder lider.

    Jeg tror ikke på noen måte vi skal støtte alt Israel gjør, det ville være faktisk en synd. Men vi skal støtte når noen blir undertrykt, hatet og vi skal se de skjulte agendaene til den syndige verdenen vi lever i som formidler nyheter til oss. Og det vi da ser, forplikter oss til å søke andre kilder vi kan stole på, kilder med lik eller tilnærmet lik verdi, etikk og moral som oss kristne.

    Det er store teologiske forskjeller mellom kristendom og jødedom, selv om forståelsen av Guds natur er identisk.

    Godt å høre at misjonsbefalingen er viktig, det er den for meg og.

    Hører gjerne fra deg igjen.

  3. Lykke til som «pastor» – (hvordan kan du kalle deg det mens du bare er under utdanning?)
    – det lover ikke godt at du går rundt med uttrykk som «død tro». Æsj!

  4. Hei Hva???, hyggelig å høre fra deg.

    Først av alt, takk for at du ønsker meg lykke til. Men det tror jeg skal gå veldig bra, det er en god skole jeg går på, med dyktige lærere. I tillegg har jeg Herrens velsignelse over meg, så da vil alt gå veldig bra.

    Så er det viktig å si at tittelen pastor er ikke en beskyttet tittel.

    Vet du hva tittelen pastor betyr? Det betyr hyrde og har i seg selv ingen tilknytning til noe kirkesamfunn. Alle kristne som påtar seg et hyrde ansvar for en eller flere kristne, (slik jeg har gjort), har dermed rett til å kalle seg selv for hyrde som er det samme som pastor. Selvfølgelig kunne jeg sagt «hyrde Ørn Myhre». øverst på sidene. Men det ville vært veldig sært og rart for veldig mange. Så derfor valgte jeg betegnelsen på hyrde som flest er vant med, og den betegnelsen er pastor.

    Uttrykket «død tro» er ikke noe jeg har funnet på. Du finner dette uttrykket i 1.Johannes brev, dermed er det Gud som har «funnet på» det uttrykket.

    Jeg kan desverre ikke gjøre noe med om du ikke liker de uttrykk Gud selv har valgt i sitt ord.

    Er du selv et Guds barn?

    Hører gjerne fra deg igjen.

  5. Jeg har en ordbok, pluss et levd liv.
    Fint at det ikke er du som har funnet på uttrykket, men det er du som bruker det.
    Du går ut og kritiserer andre menneskers tro på denne måten, og lever etter synet på at kun du og dine trosfeller forkynner det sanne evangelium. Det du glemmer, er at hvis andre kristne lar være å snakke så mye om guds vrede, synd, død, straff og slike ting, er dere akkurat like lite bibeltro når dere svært sjelden fremhever frelse, glede og kjærlighet.
    Og forresten, hvorfor er det kjønnslivet som opptar deg så mye?

  6. Hei igjen Hva???, hyggelig å høre fra deg.

    Det er ikke noe galt i å bruke det uttrykket, så lenge du bruker det slik det blir brukt i 1.Johannes brev. Der siktes det direkte til at den som har en tro, men ikke viser dette i gjerninger, har en død tro.

    Jeg går ikke ut og kritiserer andre menneskers tro, for hadde det vært slik, så måtte det jeg presenterte vært produkt av min egen fantasi.

    Det jeg derimot gjør, er at jeg går ut og formidler den kritkken av andres tro som Gud allerede har formidlet i sitt ord. Som en kristen, så er en av mine største gleder å formidle Guds ord, for dette er kjernen i selve misjonsbefalingen som ALLE kristne er satt til å oppfylle.

    Jeg vet at jeg og mine brødre og søstre (for oss kristne, så er vi alle åndelige brødre og søstre) formidler det sanne evangelium. For det er kun 1 evangelium som sier at Jesus Kristus døde for våre synder, så alle kan bli tilgitt om de vil. Men de som ikke vil, må ta konsekvensene av sin egen skyld.

    Jeg er litt usikker på hva du mener med denne setningen: «Det du glemmer, er at hvis andre kristne lar være å snakke så mye om guds vrede, synd, død, straff og slike ting, er dere akkurat like lite bibeltro når dere svært sjelden fremhever frelse, glede og kjærlighet». Kan du utdype litt mer?

    Kjønnslivet opptar meg veldig lite, men vi lever i en seksualisert verden som knytter menneskets egenverdi sammen med et lykkelig seksualliv. Når vi kristne påstår at menneskets egenverdi er knyttet til relasjonen til Gud, så blir dette direkte kollisjon med verdenen rundt oss. Da er det naturlig at denne verdenen vil prøve å få oss til å være enig med dem om hvor viktig sez er. Vi kristne kan ikke være enig i det, fordi da ville vi gå imot Guds ord. Men desverre, så er dette tydeligvis veldig viktig for verdenen rundt oss. Derfor kan det virke som om vi kristne er veldig opptatt av kjønnslivet, men egentlig er det verdenen rundt oss som er opptatt av det.

    Hører gjerne fra deg igjen.

  7. Konservative kristne hevder at de forkynner det fulle evangelium, det sanne Guds ord.
    Det gjør også andre kristne, uten at de bruker store deler av livet sitt på å snakke om straff, synd, død og vrede.
    Min erfaring er at konservative kristne ikke snakker så mye om frelse, nåde, kjærlighet og likeverd, og da lar de være å forkynne hele evangeliet.

  8. Hei igjen Hva???, hyggelig å høre fra deg.

    Det er bare ett evangelium og bare ett Guds ord. Evangeliet er det samme som Guds ord, derfor snakker vi om Guds ord når vi snakker om evangeliet. Skal vi snakke om noe annet enn evangeliet i Guds ord, så må vi spesifisere hva vi da mener. Mener vi da Paulus brevene, GT, åpenbaringen osv.

    Det sanne Guds ord, som står i alle bibler, tilgjengelig for alle sier følgende: Loven, i form av de 10 bud, viser oss at vi trenger frelse fordi vi ser fort at vi ikke har klart å holde de 10 bud. Derfor ser vi fort at vi er skyldige for Gud. Så kommer evangeliet (de gode nyheter) som sier at Guds sønn, Gud selv, Jesus Kristus gir tilgivelse og nåde til alle mennesker som er skyldige (og det er alle mennesker som finnes) som vil ta imot. De som ikke vil ta imot, må ta konsekvensene av det selv. Det er dette som kalles for lov og evangelium.

    Det sanne Guds ord (akkurat det er et uttrykk som jeg ikke helt liker, fordi det er så mye negative assosiasjoner til det for veldig mange. Så jeg vil heller bruke uttrykket bibelen) I Bibelen så kan du ikke dele lov og evangelium, disse tingene må alltid forkynnes sammen. Forkynner du bare evangeliet, så vil 99% tro at frelsen er for å få et bedre liv. Frelsen er ikke for å få et bedre liv, men for å få tilgivelse. Forkynner du bare lov, så vil 99% begynne å tro de kan gjøre seg fortjent til frelsen. Frelsen kan man ikke gjøre seg fortjent til, fordi man er skyldig allerede. Så man har allerede feilet i forsøket på å gjøre seg fortjent.

    Om du dermed skal forkynne bibelen riktig, enten du er konservativ, karismatisk, liberal, ortodoks, katolikk, eller evangelikal er at du må forkynne lov og evangelium sammen.

    Du må m.a.o snakke like mye om straff, synd, død og vrede som frelse, nåde, kjærlighet for å kunne forkynne hele evangeliet. Siden alle mennesker er syndere, så kommer likeverden av seg selv, fordi alle stiller helt likt for Gud samme hvilken sosial status du har. Alle er syndere, men alle kan få nåde om de vil. Konsekvensene om du sier nei til nåde er rimelig alvorlige.

    Hører gjerne fra deg igjen.

  9. takk for belæringen.
    skjønner ikke hvorfor du gir meg den støyten med teologi, jeg har lest mine år.
    det jeg prøver å si er at konservative kristne IKKE forkynner glede og kjærlighet. du behøver ikke belære meg om hva som er «riktig» – jeg er fullstendig enig med deg. Og jeg savner mer godt i forkynnelsen.
    du kan ikke ta fra meg min ERFARING fra konservative kristne miljø. jeg har tross alt hørt med begge ører åpne.
    poenget er at svært lite av det du selv forkynner utsondrer noe positivt. kanskje maks 10 prosent, helt i tråd med andre konservative som hevder de forkynner hele evangeliet.
    hvis du skal ha noen framtid, og håpe på å omvende noen, bør du legge om stilen og droppe de lange «artiklene» med flåsete eksempler som selv en fjerdeklassing kan plukke fra hverandre.
    lev litt liv, meng deg med andre enn de som er enig med deg, og ikke minst, bruk ørene!

  10. Hei igjen Hva???, hyggelig å høre fra deg.

    Jeg synes alle mennesker fortjener skikkelige svar på det de spør om. Du er for meg en fremmed, så jeg har ingen mulighet til å vite på forhånd hva du kan og ikke kan av teologi. Jeg kunne derfor ikke gitt deg et skikkelig svar om jeg ikke hadde svart på den måten. Det er skuffende at du oppfatter et positivt svar som kritikk av deg og det du kan.

    Jeg synes du gjør en stor feil når du trekker alle konservative kristne over samme kam. Det er ikke helt rettferdig gjort av deg etter min mening.

    I konservative, liberale og evangelikale o.a kristne kretser, så finnes det store forskjeller i forkynnelsen. Innenfor alle disse gruppene finnes det forkynnere som glemmer at lov og evangelium må forkynnes samtidig.

    Når du spør, så må du også forvente svar. Det er ikke min vilje å belære deg, men det er min vilje å gi svar på det du spør om. Det er skuffende at du oppfatter et positivt svar som belæring.

    Jeg forstår at du har tydeligvis hatt en veldig dårlig erfaring med konservative miljøer. Det er synd at du har opplevd det, og jeg føler med deg. Men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke prøver å ta fra deg din erfaring. Men det er ikke rett av deg å trekke alle konservative over samme kam. Jeg vil også en tredje gang understreke at om du spør noen spørsmål, så må du forvente å få svar du kanskje ikke liker. Som tidligere nevnt, jeg mener du fortjener å få skikkelige svar når du spør. Det er skuffende at du legger konklusjoner i svarene mine som ikke er der.

    Alt som forkynnes må ses i sin sammenheng og i den aktuelle konteksten. Om du tar ting som blir forkynt ut av sammenhengen det står i, eller ut av konteksten, så kan du få alt til å si veldig mye rart.

    Min måte å forkynne på her inne er lov+evangelium i artiklene. Men du må skille mellom svar til de enkelte artikelen og artiklene. Mine svar til mennesker i de enkelte artiklene må ses i sin sammenheng med argumentasjonen fra de som skriver inn. For det har ikke altid vært naturlig å vektlegge lov og evangelium like sterkt i alle svarene, fordi argumentasjonen fra de som har skrevet inn har vært av en slik art at jeg har sett et potensiale i å vektlegge litt mer den ene siden enn den andre. Dette kan forsvares utifra Galaterbrevet som sier at vi skal vektlegge loven i enkelte tilfeller, så mennesker kan se sin synd og gå til Kristus for å få evangeliet. Men vi skal aldri vektlegge loven så mye at evangeliet blir borte.

    Dette kan summeres opp i et engelsk ordtak som kanskje vil hjelpe deg til å se min måte å forkynne på til enkelte » Grace to the humble, law to the proud». For når alt kommer til alt, ingen stolte selvrettferdige syndere vil av seg selv gå til Kristus for å bli frelst om de ikke først og fremst får høre loven som viser dem at de trenger Kristus.

    Jeg forstår som sagt at du har tydeligvis hatt veldig dårlig erfaring med konservative miljøer. Men jeg ber deg at du ikke må la dette ødelegge din evne til å se det hele og store bildet.

    Det er også verdt å merke seg at denne måten å forkynne på er identisk med apostlenes måte og Jesu egen måte. (Les f.eks historien om møtet mellom Jesus og den rike unge mannen. Der vektlegger Jesus faktisk loven så mye at evangeliet blir veldig lite.Men det var rett å gjøre det i den sammenhengen.)

    Denne måten å forkynne på er også identisk med forkynnelsen i de store vekkelsene. Spør deg selv en ting, hvorfor ser vi ikke slike vekkelser i dag? Kan det være fordi man glemmer å gi loven først til de stolte?

    Jeg beklager at du ikke liker min stil, men det kan ikke jeg gjøre noen ting med. Om du har en så høy intellektuell utdannelse at det blir for enkelt for deg, så er ditt problem. Jeg har et ansvar om å skrive så enkelt at alle, uansett utdannelse, alder kan forstå poengene.

    Så vil jeg gjøre deg oppmerksom på at nå begynner denne tråden å gå helt vekk fra det opprinnelige tema. Jeg henstiller derfor til deg at du heretter holder deg til tema for tråden om du vil kommentere i denne. Om du vil kommentere om andre tema, eller om det vi snakker om nå, så må du finne en tråd som passer. Jeg vil ikke bli å godkjenne flere kommentarer fra din (eller andres) side som er så på siden av tema for trådene, fordi jeg ønsker at vi skal holde oss til tema.

    Hører gjerne fra deg igjen.

  11. hvilken rett har du, ørn myhre, til å si at folk har en død tro hvis de ikke støtter israel? jeg er en kristen, og nå støtter jeg INGEN av partene, verken hamas som skyter raketter og bruker sivile som skjold, eller israel som bomber sivile, sykehus og skoler. BEGGE parter er LIKE ILLE!!
    salighet i himmelen kommer vel ikke an på om man støtter israel eller ikke, men om man tror at jesus døde på korset for våre synder.. eller??
    jeg synes uansett det er forferdelig å se når barna i gaza lider, like mye som når jøder blir truffet( dette vises dog ikke på nyhetene) og like forferdelig er konflikten i kongo! hvorfor ser man ikke noe av dette på nyhetene?

  12. Hei !!, hyggelig å høre fra deg.

    La meg først av allt anbefalle deg å lese artikkelen en gang til, for du har helt klart misforstått hva jeg sa i den.

    Jeg sier IKKE at mennesker har en død tro om de ikke støtter Israel, det vil du se om du leser den en gang til.

    Jeg sier derimot at mennesker som BARE ber, demonstrerer og protesterer når arabere lider, har en død tro.

    Så det har ingenting i det hele tatt å gjøre med støtte til den ene eller den andre siden. Men det har alt å gjøre med at en kristen skal ha en levende tro, som viser seg i en lyst til å demonstrere, be og protestere HVER ENESTE GANG noen lider, UAVHENGIG av etnisk opphav.

    Jeg er ikke på noen måte enig med deg i at begge parter er like ille, for der er det helt klart at Hamas er verst med bakgrunn i Hamas sitt menneskesyn. Men det er ikke tema for denne artikkelen, og kommentarer som omhandler diskusjoner rundt Hamas, skyld, ikke skyld vil ikke bli godkjent i denne tråden. Da henviser jeg til andre tråder hvor slike kommentarer passer.

    Som sagt, du misforstår meg fullstendig når du mener jeg sier at «salighet» i himmelen har noe å gjøre med hvem vi støtter.

    Men det har derimot veldig mye å gjøre med hvordan vi reagerer når noen lider. For vår frelsende tro (som ja er av nåde) skal vise seg i et forvandlet liv om vi virkelig er frelst av nåde. Gjør den ikke det, så har vi en død tro.

    En slik levende tro kan ikke bare demonstrere og bare be når bare arabere lider. En slik levende tro må demonstrere, må be når arabere lider, jøder lider, kongolesere lider osv.

    Ser du poenget mitt?

    Hører gjerne fra deg igjen

  13. jeg tror ikke på kristendommen selv er jeg ikke kristen.
    (Åpenbart) Men alt det dere tror på er helt feil bare så dere hvet det. Først og fremst dere er ikke guds barn! Gud har ikke noen slektninger eller barn eller kone!!
    Og Jesus er IKKE gus barn!!!
    Skjønner ikke hvordan kan tro noe sånt!! Dere har jo ikke noe bevis!! Dere tror vel på helvete?? Hvis dere fortsetter sånn så kommer dere til helvete (sensurert) kødd!!!!

  14. sry, mente ikke å banne, men blir så veldig sur når noen tar så grundig feil av no!!
    Dere skjønner vel ikke hva jeg mener nå, men JEG SVERGER DERE, at dere kommer til å skjønne det en vakker dag, når vi alle skal opp til han igjen!!
    For vi kommer fra han, og til han vi skal gå tilbake!

  15. Hei «unknown», hyggelig å høre fra deg.

    Du sier du ikke er kristen, men du sier du vet at vi kristne ikke er Guds barn. Hvordan vet du dette? Du sier at det vi kristne tror på er helt feil, hvordan vet du dette?

    Ingen kristne har sagt at Gud har en kone, eller at Gud har slektninger. Men jeg kan forstå hvorfor du tolker det dithen når man snakker om Guds barn. Så jeg skal prøve å forklare dette på en litt annen måte:

    Når vi sier vi er Guds barn, så bygger vi det på begynnelsen av Johannes evangeliet. Der står det at hver den som tar imot Jesus (altså hver den som blir frelst) får rett av Gud til å kalle seg for Guds barn. Det betyr ikke at Gud har født oss slik en mamma her på jorden føder sine barn. Det betyr ikke at vi er blitt til slik barn blir til her på jorden. For denne prosessen med å bli et Guds barn foregår utenfor det fysiske. Denne prosessen foregår i det åndelige, for Gud er Ånd. Så når vi blir Guds barn gjennom frelsen, så blir vi Guds åndelige barn og får Guds åndelige DNA og gener. I vår kropp så har vi vår jordiske foreldres DNA og gener, men vi blir ikke våre foreldre av den grunn. Slik er det også med vår åndelige DNA og gener, vi blir ikke Gud selv om vi gjennom frelsen får del i Guds DNA og gener. Men vi blir ett med Gud i den forstand at vi får rett til å kalle oss for Hans barn når vi blir frelst.

    Er det noe uklart dette jeg nå sier, så må du gjerne spørre igjen.

    Bevis på dette har vi iform av bibelen, men også i form av hva den enkelte av oss har opplevd når vi er blitt Guds barn.

    Hadde vært virkelig interessant å høre deg fortelle hvorfor du mener vi tar så feil og hvorfor bibelen tar så feil.

    Jeg forstår deg dithen at du tror vi skal opp ett sted etter dette livet, kan du fortelle litt mer om hva du mener med det?

    Kan du fortelle litt mer om hva du mener med at vi en dag kommer til å forstå at vi har tatt feil når vi skal «opp til han igjen».

    Hvem er han vi kommer fra og skal tilbake til igjen?

    Hører gjerne fra deg igjen

  16. Når jeg sier han så mener jeg gud! Jeg leser ikke hva som står i Biblen. Hva tror du egentlig kommer til å skje med oss alle etter døden? Tror du ikke på at vi alle kommer til å dø??
    Det undrer meg at det ikke står noe om det i «biblen». Jeg vet at vi skal opp til vår skaper for å bli dømt for alt vi har gjort i denne verden. Alle som har såret noen og har drept noen, eller har vært en av de ikke troende kommer til å bli straffet for det. Jeg sier ikke dette her for å gjøre narr av religionen din, men som en muslimsk persosn er det min plikt til å spre enn sann – religionen min/vår. Og det jeg mener med at du kommer til å se er at, I Koranen (som er Allahs egne ord) står det at alle som ikke tror på andre religioner enn Islam vil bli straffet! Hvis du ikke tror på det jeg sier nå for det være opp til deg, men jeg sier sannheten!
    Det som står i Koranen har ikke blitt endret på flere tusen år, og allikevel oppdager vitenskapsmenn at ting som står i Koranen har hendt på virkelig i denne århundre og før.
    Kan du forestille deg det?? På den tiden der hvor folk var analfabete og ikke hadde teknologi som idag? Hvis du ikke tror på meg så søk om det selv. Flere billioner av folk har endret religion til Islam etter å ha insett at flere ting som står i Koranen har hendt på virkelig!! Vil du ha godt råd?
    Tenk på det selv. Vet at det vanskelig , men tror du jeg ville fortelle deg alt dette her for morro skyld? Jeg gjør ikke det altså!! Sånn er ikke jeg! Men bir lit irritert når noen tar så grundig feil!! (uttrykk sensurert)

  17. ps: hvordan vet du at gud har DNA eller gener??
    Det ville ha vært teit å be deg bevise det, jeg mener DU(ingen) ville ha greid å bevise noe som helst, men igjen KORANEN ER GUDS EGNE ORD. Jeg leste fra en bok at vitenskapsmenn er fasinerte av denne utrdagen som ble nevnt i Koranen: NÅr barnet inni livmoren har gått 42 dager kommer engler å gir det syn ,hørsel og lukt. UTROLIG NØYAKTIG for å ha vært skrevet for flere tusen år!! Kunne ikke ha vært skrevet av analfabeter!!! Etter 42 dager er akkurat den stadiet når fosteret utvikles som er bevist etter 127år etter at det var bevist! Hvem kunne vite den slags info vel…ALLAH. Ikke rart så mange mennesker har gått over til å bli muslim. Takk for meg!

  18. Hei igjen «Unkown», hyggelig å høre fra deg.

    Siden du er muslim, så vil jeg begynne med å understreke forskjellene mellom kristendom og Islam.

    Du sier at allah straffer de som ikke tror på islam. Det betyr altså at han straffer også mennesker som aldri har hørt om islam eller allah. Jeg må få lov til å si at allah fremstår da som å være en sadistisk, urettferdig og ond gud.

    Bibelens Gud sier derimot at alle mennesker vet med sin samvittighet at de har brutt Guds bud og derfor står skyldige for Han. Alle mennesker vet også at Gud eksisterer iflg.bibelen. Derfor er Gud rettferdig som dømmer et menneske som dør ufrelst og uomvendt.

    I Islam så er koranen en åpenbaring av gud, derfor har dere aldri sett hvem allah egentlig er.

    I kristendom så er Jesus en åpenbaring av Gud, derfor har vi sett Gud og vet hvem Han er.

    Så litt historisk bakgrunn i forbindelse med Islam. Det som følger nå er kanskje ikke helt enkelt for deg å akseptere om du er en troende muslim. Men dette som kommer nå er påviselig historisk fakta.

    Muhammed var som person en religiøs mann som tok sterkt avstand fra mekkas tradisjoner med å dyrke flere guder. (Dette hendte før Islam eksisterte som religion). Som en konsekvens av at han tok avstand fra mekkas tradisjoner med å dyrke flere guder, så kom han i kontakt med kristne. Det han lærte av disse kristne om bibelens og jødedommens ene Gud, som da ble det fundamentale motstykket til mekkas mange guder, gjorde at han begynte å tilbe den samme Gud som bibelen beskriver. Etter en tid kom han i kontakt med en gruppe kristne som forkynte vranglære. De tilhørte en gruppering i den kristne teologien som vi i dag finner igjen hos bl.a mormonerene hvor man tror på tre guder istedenfor en Gud som åpenbarer seg på tre forskjellige måter. Dette ble for muhammed for likt det han tok avstand fra i mekka, og derfor brøt han kontakten med de kristne og jødene han var blitt kjent med (eller rettere sagt, så begikk han massemord på disse kristne og jødene) og skapte religionen islam. Koranen er derfor ikke allahs åpenbaring, men den er et produkt av den inspirasjonen som muhammed fikk fra sitt møte med de kristne og jødene. Sagt på en annen måte, koranen er et produkt av muhammeds tanker, følelser og religiøse tro, ikke et produkt av en åpenbaring fra himmelen.

    Jeg har full forståelse for at dette kan være vanskelig for deg å akseptere. Men det er desverre beviselige historiske fakta at muhammed på ett tidspunkt var en kristen, men så brøt all kontakt med kristendom som et resultat av å ha blitt utsatt for kristen vranglære.

    Det du derfor oppfatter som sannheten er desverre ikke sannheten.Istedenfor så er det et produkt av et menneskes fantasi, tro og religiøse følelser.

    Det som står i koranen har også blitt endret opp til flere ganger. Faktisk så er det store deler av koranen som ble brent i striden mellom sunni og shia muslimene. Det er derfor ingen som kan si med sikkerhet at det som står i koranen i dag er det samme som muhammed skrev ned. I tillegg har vi også de sataniske vers som beviser at muhammed var langt ifra feilfri sin «åpenbaring». Ja det er helt rett at koranen sier at muhammed ble lurt av iblis til å skrive det ned. Men når vi vet den historiske bakgrunnen for islam, så beviser dette at islam er et produkt av muhammeds fantasi og ikke et produkt av en åpenbaring fra himmelen.

    Det er ikke så rart at vitenskapsmenn finner ting i koranen som stemmer. Trossalt så skrev muhammed av det han lærte av de kristne han møtte, og vi finner mange ting i bibelen som stemmer med vitenskapen.

    Gud har ikke DNA eller gener, hvor har du den forståelsen fra?

    Som sagt, koranen er desverre ikke allahs ord, det er et produkt av muhammeds fantasi og tro på den kristne Gud.

    Mener du at du som muslim har en mulighet for å leve godt nok til å slippe dom etter dette livet?

    Til sist et råd til deg som muslim: Som du ser av ditt første innlegg, så har jeg sensurert vekk det uttrykket du føyde på helt til sist. Jeg gjorde det av hensyn til deg, fordi du bekrefter et veldig negativt bilde vi kristne har av dere muslimer når du ordlegger deg på den måten. Om du vil bidra til å skape et mer positivt bilde av dere muslimer her i vesten, så bør du ikke uttrykke deg mer på den måten der. Du har også en veldig aggressiv tone i det du har skrevet. Denne tonen er også med på å bekrefte det negative bildet vi har av dere muslimer. Neste gang, så bør du beherske deg litt når du skriver om du vil bidra til et mer positivt bilde av dere muslimer her i vesten.

    Hører gjerne fra deg igjen.

  19. haha du er morsom (uttrykk sensurert) men nå skal du høre (uttrykk sensurert) hør her du som er kristen har din tro og står får den ikke sant ?? selvom har du hørt om islam og det med at allah straffer det som ikke har vist om troen er feil men det er ingen i denne jord som ikke vet om islam så dem vett kosekvensen og har hørt det ganske ofte jeg som muslim støtter religionen min 1000% dessuten det er mange bevis som står i koranen om tekonologien vi har i dag hvordan er det mulig at en flere 1000 år gammel bok = koranen vett hva slags teknologi vi har ikke tilfeldig det mange miracler rundt som allah viser oss at navne hans står i øret vårt, på kroppen til en nyfødt unge, på kroppen til en fisk dette er ikke tilfeldig vettø og 1 ting til hold dine stygge kommentarer til deg selv ikke våg å si 1 ord om islam !

  20. åjja glemte en ting hvis en muslim har gjort noe negativt har du ikkr rett til å se negatvit på alle andre husk det (uttrykk sensurert) !

  21. Hei igjen unkown, hyggelig å høre fra deg.

    Jeg var desverre nødt til å sensurere vekk en del usakelige uttrykk i de to innleggene dine. Det er trist å lese at du bekrefter det negative inntrykket mange har av Islam.

    Som sagt, så har jeg forståelse for at det er vanskelig for deg som troende muslim å akseptere sannheten om Islam. Men det forandrer ikke på historiske fakta, Islam er et produkt av muhammeds fantasi, tanker og kristen tro.

    Du skriver » ikke våg å si 1 ord om Islam! «, skal jeg oppfatte det som en trussel?

    Du har selv valgt å skrive inn her, og da velger jeg å benytte min ytringsfrihet til å si at den religionen du tlhører er farlig, undertrykkende og et produkt av muhammeds forstyrrete fantasi, tanker og kristne tro. Du bekrefter faktisk at Islam er en farlig og undertrykkende religion når du uttrykker deg på en så aggresiv og usakelig måte at jeg er nødt til å sensurere deg.

    Det er desverre slik at det er mer enn 1 muslim som har gjort noe negativt. I Midt Østen, så har du hele nasjoner som hver eneste dag bryter menneskerettighetene, torturerer, lemlester og dreper mens de begrunner sine handlinger ut ifra Islam. I Afrika, så blir kristne sperret inne i containere, eller gravd ned i hull under jorden fordi de ikke vil omvende seg til Islam. I Iran så blir kristne bortført og drept fordi de ikke vil omvende seg til Islam. Også har du selvfølgelig 11.September.2001, de som sto bak de ugjerningene begrunnet sine handlinger ut ifra Islam.

    Så desverre, det er mer enn 1 muslim i denne verdenen som har gjort noe negativt og begrunnet det ut ifra Islam.

    MEN det betyr IKKE at jeg dermed sier at ALLE som er muslmer er onde. Et menneske kan tilhøre en undertrykkende og ond religion som Islam og allikevel velge å ta avstand fra store deler av religionen som ikke er forenelig med Norsk lov og menneskerettigheter.

    Når du skriver » ikke våg å si 1 ord om Islam! » og har en så usakelig og aggresiv tone i ditt innlegg at jeg er nødt til å sensurere det, så virker det som du ikke tilhører den gruppen muslimer i Norge som tar avstand fra de delene av Islam som ikke er forenelig med Norsk lov og menneskerettighetene.

    Så jeg spør deg igjen, skal jeg forstå ditt utsagn om «ikke våg å si 1 ord om Islam!» som en trussel? Jeg gjør oppmerksom på at jeg har registrert din IP adresse selv om du skriver annonymt.

    Jeg gjør deg også oppmerksom på følgende spørsmål som du ikke besvarte;
    Mener du at du som muslim har en mulighet for å leve godt nok til å slippe dom etter dette livet?
    Gud har ikke DNA eller gener, hvor har du den forståelsen fra?

    Hører gjerne fra deg igjen

  22. haha, dette er det morsomste jeg noen gang har hørt!!
    Noensinne tenkt at siden så mange mennsker er villig til å gå så langt at de dreper noen, så må det de tror på være sant?!!Islam var laget lenge før profeten muhammed.f.v.m, dermed kandu ikke si at det er noe han har funni på! Og når jeg sier ikke si noe om Islam er at du ikke vet noe om Islam.Du kjenner ikke Islam så mye at du kan kalle det fantasi!! Og sløse tiden på å forklare hva som er rett og galt til en som kommer uansett til helvete er rett og slett håpløs!!! Og ps. jeg bryr meg dessverre ikke om det kjenner adressen min eller ikke!! Jeg kan si det jeg vil, når jeg vil!! Spess, når det ER SANT!!!

  23. Hei igjen Unkown, hyggelig å høre fra deg.

    Betyr det at du forsvarer drap på kristne og jøder som ikke vil omvende seg til islam?

    Jo jeg kan si, og jeg sier, Islam var noe muhammed fant på etter inspirasjon av kontakt med kristne. Om du leser religionshistorie, så ser du at jødedommen kom først, så kom kristendom, så kom Islam. Det er derfor uproblematisk å spore Islam tilbake til en kontakt mellom muhammed og kristne. Så desverre, Islam er et produkt av Muhammeds tanker.

    Så jeg spør deg igjen, skal jeg forstå ditt utsagn om “ikke våg å si 1 ord om Islam!” som en trussel? Jeg gjør oppmerksom på at jeg har registrert din IP adresse selv om du skriver annonymt

    Er det noe i din religion som forsvarer drap på andre?
    Kan du forklare meg om de som utfører drap på jøder og kristne, i allahs navn, er muslimer?
    Mener du at jøder har en lik verdi med deg selv?

    Hvordan vet du at du lever godt nok til å bli akseptert av allah når du er død? Hvordan vet du at den koranen du leser er virkelig en åpenbaring fra allah? iblis forførte jo muhammed iflg.koranen, så det er jo like stor mulighet for at den koranen du leser er inspirert av iblis?

    Hvordan forklarer du de sataniske vers?

    Er kvinnen like mye verdt som mannen?

    Hvordan er det for deg å bo i et kristent land?

    Hvordan forklarer du at den koranen du leser er sann, når vi vet at store deler av koranen ble brent i sin tid?

    Er den koranen du leser på Norsk eller arabisk? For når alt kommer til alt, så er det jo bare koranen som er skrevet på arabisk som er den ekte koranen iflg.Islam. Om du da ikke kan arabisk, hvordan vet du at du kan stole på koranen?

    Hører gjerne fra deg igjen.

  24. Ja, ja og JAA! Hva får deg til å tro at jeg leser koranen på norsk?? Hvis det ikke står på arabisk så er det ikke koranen, tulling. Du tror du kan religionen min bedre enn meg?!! Og det ble sendt flere profeter enn muhammed og jesus var en av dem, så hvis du sier at muhammed tar feil så sier du at jesus tar feil! Det var mange profeter som ble sendt fra allah enn muhammed, lenge før!! Og koranen var skrevet LENGE, LENGE Jesus eller noen andre var der! Hva får deg til å tro at det som står i koranen er satanisk?! Bevis det!! Bevis at alt det du sier er sant!! Åjaa, vent…DU KAN IKKE!! dessverre men jeg vil aldri tro på det du sier! Når jeg allerede vet hva som er sannheten! Jeg trenger ikke å si noe om det, når du kommer selv til å se det engang(alle). Og ja, jeg støtter det, hvis dere(du) noesinne hr gjort noe som vi ikke kan akseptere!! Det er ikke lov i Islam å skade andre hvis de ikke har startet!! Og det følges 100%. Og vet du hva? Du kan godt ta det som trussel! Jeg sier ikke noe styggt om religionen din( selvom det er feil), mens du skriver noe dritt om Islam!! hva med du da?? skal jeg ta «jeg har registrert din IP-adresse selvom du er anonym» som trussel??!!!! Haha , jeg blåser i om du noen gang ser meg eller ikke! Du kan være glad for at jeg ikke er den typen som setter fyr på ting, for hvis jeg var ville jeg ikke brydd meg om det er en annen land med andre regler! Koranen er lov!!

  25. Hei igjen unkown

    Siden du bekrefter at jeg kan oppfatte setningen «“ikke våg å si 1 ord om Islam!” som en trussel, så vil jeg bli å annmelde deg til politiet for å ha fremsatt denne trusselen. Din IP adresse som er registrert vil også følge med den anmeldelsen.

    jesus i Koranen og Jesus i bibelen er ikke samme person. Jesus i bibelen er Gud og Guds sønn, mens jesus i koranen er en profet og et menneske. Når man derfor sier at muhammed tar feil, så sier man at profeten jesus i koranen (som ikke er identisk med Jesus i bibelen) også tar feil. Det er ikke det samme som å si at Jesus i bibelen tar feil.

    Nei koranen var ikke skrevet før muhammed tenkte den ut. For mer bakgrunns info om hvordan koranen ble til, så kan du se den artikkelen som jeg la ut i dag.

    Det er ikke jeg som sier at det som står i koranen er satanisk. Det er islam som sier at muhammed ble lurt av iblis til å tilbe allahs tre døtre. Kjenner ikke du din egen religion??

    Jo jeg kan bevise at det jeg sier er sant, fordi jeg har historiske kilder som beviser det. Se den artikkelen som jeg la ut i dag.

    Slik jeg forstår det du sier, så forsvarer du drap på jøder og kristne som ikke vil omvende seg til islam. Du sier altså rett ut at det er helt ok å drepe et menneske om dette mennesket har skjendet koranen eller sagt noe stygt om Islam. Og du sier rett ut at du ikke bryr deg om Norsk lov, fordi koranen er lov.

    Jeg vil da bruke min ytringsfrihet til å informere deg om at jeg har skjendet koranen. Dette valgte jeg å gjøre fordi koranen er en bok, skrevet av en mann muhammed, samlet under kaliffen uthman. Den kan i likhet med alle andre bøker bli utsatt for respektløs behandling, fordi det er ingenting annet enn en bok.Jeg vil også bruke min ytringsfrihet til å si at islam er en farlig religion, noe du selv bekrefter.

    Anmeldelsen vil foreligge hos politiet i nærmeste fremtid, med din IP adresse og utskirft av vår kommunikasjon her inne vedlagt.

  26. Til Unkown

    Din siste kommentar var av en slik karakter at det var umulig for meg å godkjenne den.

    Jeg henviser ellers til min kommentar fra 26.Februar.

  27. Jeg kjenner Unknown og syntes at denne diskusjonen var litt interessant og underholdende.

    Det er tåpelig at du slettet det siste inlegget som innebar et spørsmål om hvor du har fra dette utsagnet om at noen truet deg. Du har altså ingen ordentlige argumenter å støtte opp med ditt «anmeldelsen av dine trusler mot meg ble levert i dag».

    Takk for at du beviser poenget mitt.

    Jeg tviler forresten litt på om du er såpass livredd for en anonym 15 år gammel jente, som kom med et kommentar som ikke er noen direkte trussel: «ikke si ett ord til om islam!»

  28. Hei «En annen Ukjent», hyggelig å høre fra deg.

    Til å være en 15 år gammel jente, så er unkown rimelig usakelig og usmakelig i sitt valg av ord i det innlegget jeg slettet. Hadde hun holdt en mer sakelig og akseptabel tone, så hadde jeg ikke slettet det.

    Om du går litt lengre opp i denne tråden og leser Unkown sine innlegg. Så vil du se hva som er bakgrunnen for min anmeldelse.

    Enten man er 15 eller man er 70, så vil jeg alltid se på uttalelser som «våg ikke å si ett ord til om Islam» som en direkte trussel som jeg velger å anmelde. Unkown sa også tidligere at hun støttet drap på meg og andre som gjorde noe som muslimer ikke kan akseptere. Det er også bakgrunnen for min anmeldelse, fordi jeg ser på hennes uttalelser som en direkte trussel.

    Hendelsene i Oslo tidligere i år beviser at en på 15 er like mye istand til å utføre vold som en på 50..

    Så jeg må nok desverre skuffe deg, jeg har en veldig god begrunnelse for den anmeldelsen jeg har levert inn til politiet.

    Politiet har nå unkown sin IP adresse, inkl.den adressen som er linket opp mot Halden Folkebibliotek.

  29. Alle kommentarer som heretter blir lagt inn i denne tråden, og ikke omhandler temaet i artikkelen, vil automatisk bli slettet selv om de er sakelige formulert.

    Kommentarer som omhandler tema i artikkelen er fremdeles hjertelig velkommen.

    Jeg avslutter derfor her debatten mellom meg og Unkown og meg og «En annen ukjent». Anmeldelsen er levert til politiet, og nå er det opp til politiet å handle ovenfor Unkown.

    Jeg ønsker også å informere om at fra og med nå, så vil alle kommentarer i alle tråder som kan oppfattes som en trussel automatisk bli anmeldt til politiet. Legger du igjen en annonym kommentar som kan bli oppfattet som en trussel, så har jeg allikevel registrert din IP adresse som vil bli overlevert til politiet.

Legg igjen en kommentar